Stadler ma co robić przez najbliższe dwa lata – wynika ze słów Arkadiusza Świerkota, członka zarządu firmy. Producent będzie realizować zagraniczne i krajowe zamówienia między innymi na potrzeby przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych. Tego rodzaju połączenia, zdaniem przedstawiciela Stadlera, są obecnie kluczowe dla rozwoju kolei w Polsce. – Wspieramy KDP, ale inaczej stawiamy akcenty – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Arkadiusz Świerkot. – Najpierw musimy prawidłowo obsługiwać pasażerów w miastach, potem rozwijać KDP – stwierdził.
Obecnie w zakładzie Stadlera w Siedlcach produkowane są pociągi dla Kolei Mazowieckich – powstają w ramach umowy obejmującej 64 pojazdów. – Zostaną dostarczone do klienta w 2026 i w 2027 roku – poinformował przedstawiciel zarządu. – Równolegle będziemy produkować pojazdy dla Litwy – powiedział. Kontrakt litewski dotyczy dwóch typów pojazdów – to elektryczny zespół trakcyjny w klasie intercity, a także pojazd regionalny napędzany między innymi bateriami.
– W tym samym czasie będziemy także kontynuowali dostawy dla Finlandii, dla przewoźnika VR. To są Flirty w wersji aglomeracyjnej. Rozpoczniemy także w 2027 roku dostawy w ramach kontraktu zawartego w zeszłym roku na pojazdy elektryczne bateryjne dla duńskiego przewoźnika Norske tog – poinformował reprezentant producenta. Jak dodał, zakład w Siedlcach ma wypełniony harmonogram pracy do końca 2027 roku.
– Na lata 2028, 2029 i 2030 zaplanowaliśmy dostawy pojazdów piętrowych dla PKP Intercity. Nie odpuszczamy tego tematu. Szykujemy skargę do sądu na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej i będziemy chcieli rozstrzygnąć ten spór, który jest między nami a przewoźnikiem Intercity, w drugiej instancji w sądzie – zapowiedział.
Arkadiusz Świerkot odniósł się także do priorytetów w zakresie rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. – Dobrze się pędzi pociągiem z prędkością 300 km/h, ale taką luksusową usługę budujemy wtedy, kiedy mamy zaadresowane podstawowe potrzeby transportowe – powiedział. Polska, jego zdaniem, jeszcze nie jest na tym etapie. – W aglomeracjach są miliony potencjalnych pasażerów, których kolej nie obsługuje, bo nie ma czym, bo nie ma infrastruktury – zauważył.
– Wspieramy KDP, natomiast inaczej stawiamy akcenty. Twierdzimy, że najpierw w Polsce musimy prawidłowo obsługiwać pasażerów w miastach, w aglomeracjach wrocławskiej, krakowskiej, na Śląsku, w Trójmieście, Szczecinie, Poznaniu – wymienił wskazując także na potrzeby związane z rozbudową warszawskiej SKM-ki. – Jeżeli te usługi będą na przyzwoitym, średnim poziomie europejskim, wtedy bezwzględnie trzeba rozwijać usługę innego standardu, usługę KDP. Ale tylko wtedy – powiedział.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.